pr & social media adviesbureau

Renée Rijken

  • pr consultant
  • enthusiastic
  • committed
  • travel
  • fashion
  • goal Oriented

Vanuit inkoop voor retail is Renée weer terug in het communicatievak. Als echte Sherlock Holmes is ze op zoek naar de juiste verhalen.

Mijn posts

5 snelle tips voor goede social media-posts

Er is al veel gezegd en geschreven over succesvolle social media-posts. Want hoewel het op het eerste oog doodeenvoudig lijkt om net zo succesvol te zijn als bijvoorbeeld KLM, blijkt maar al te vaak dat de likes en reacties op jouw bericht uitblijven. En dat is tenslotte wel waar het (vaak) om gaat: engagement. Er is in de tussentijd al het nodige onderzoek gedaan naar wat een social media-post succesvol maakt. Een van die succesfactoren is, volgens dit onderzoek, het tijdstip waarop je het bericht plaatst. Plaats je je bericht in de avonduren of in het weekend, dan heeft je bericht een groter bereik en levert het meer interactie op. Maar dat is nog niet alles, want ook wát je post en de manier waarop je dit doet, is van invloed om het engagement. Onlangs kwam ik deze infographic tegen met tips en voorbeelden voor beter status updates. Hoewel lang niet alles echt interessant is, heb ik er voor het gemak een aantal uitgelicht: Lees meer 

Tips om je blogpost te promoten

Bloggen, we hebben al met grote regelmaat over het onderwerp geschreven. Het is en blijft tenslotte een ijzersterk pr-instrument om als organisatie in te zetten, omdat het je de ruimte geeft om je eigen verhaal of corporate story te vertellen. Tegelijkertijd weten we allemaal dat het ook de nodige aandacht en vooral tijd vraagt. Eerder schreef Willemijn al een goed stuk over het corporate blog dilemma waarmee ook wij weleens te kampen hebben. En dat is niet voor niets want bloggen kost tijd: een onderwerp bedenken, op zoek gaan naar achtergrondinformatie en het schrijven, je bent er zo een aantal uur mee bezig. Lees meer 

Dat wordt lachen!

De manier van communiceren op social media. Het blijft een interessant onderwerp. Want wat is de juiste tone of voice en hoe zorg je als bedrijf voor een zo hoog mogelijke engagement? Altijd adviseren wij onze klanten om authentiek te zijn in de manier waarop ze communiceren met hun publiek, op welk kanaal dan ook. Blijf bij jezelf staat wat ons betreft altijd voorop. Dat betekent overigens niet dat het alleen maar inspirerende berichten of ‘brave’ reacties moeten zijn. Een beetje humor op z’n tijd zorgt voor een persoonlijk gezicht en kan er daarnaast voor zorgen dat je bericht zich sneller verspreidt. De vlieger dat humor niet professioneel zou zijn gaat wat mij betreft dan ook niet op. Ik kan een Facebookpost met een knipoog of scherpe webcare-reactie die een glimlach veroorzaakt op z’n tijd wel waarderen. Lees meer 

Pinterest goes personal!

Het zal je niet zijn ontgaan: half Nederland is op vakantie en sommige bedrijven zijn zelfs gesloten. Toch staan de ontwikkelingen op het gebied van social media niet stil, zelfs niet tijdens de komkommertijd! Dat geldt ook voor Pinterest. De populariteit van het platform blijft toenemen. Uit recente cijfers blijkt dat Pinterest meer dan 70 miljoen gebruikers heeft. Lees meer 

Troonswisseling op Twitter

Het zit er op, de troonswisseling! Afgelopen maanden speelden bedrijven massaal in op deze historische gebeurtenis, wat resulteerde in talloze goede en minder goede marketingacties. En dinsdag was het dan zo ver. We zaten met z’n alle aan de buis gekluisterd. Bijna 5 miljoen mensen volgden de inhuldiging live op tv. En ook op diverse social media was de troonswisseling hèt onderwerp van gesprek. Het was zelfs zo druk dat Koninginnedag tot nu toe de drukste dag van het jaar op social media was, aldus sommige bronnen. Zo zouden we afgelopen dinsdag 25 procent meer berichten op social media hebben gepost dan dat we op een gemiddelde dag doen en twee keer zoveel als vorig jaar op Koninginnedag. Lees meer