pr & social media adviesbureau

Kees Verheij

  • PR consultant
  • Proactive
  • Style
  • Sports
  • Fun
  • Score
  • Smart
  • 24/ 7

Gretige, jonge hond die zich met stijl en flair een snelweg baant door de PR-wereld. Daarnaast is Kees de best geklede StyleCowboy.

Mijn posts

Onlangs ging ons aller Willemijn Vader met een aantal andere communicatiespecialisten de uitdaging aan: een volledige werkdag offline, geen social media zoals Whatsapp, Facebook, Twitter en sms. Wat mocht ze wel? Haar mail lezen. Antwoorden mocht dan alleen weer tête à tête of telefonisch. Was het moeilijk? Waar liep ze tegen aan? Heeft ze het volgehouden? Jullie lezen het hier in de Communicatie van deze maand. 

 

‘Social media guru’ of toch een ‘ei’?

Deze week was Twitter weer volop in het nieuws, met name in het licht van de op hand zijnde gang naar de beurs. Opvallend genoeg koos Twitter voor de New York Stock Exchange in plaats van de op technologie gefocuste Nasdaq. Los van de beursgang blijft Twitter natuurlijk een enorm belangrijk social medium. Mashable heeft onlangs een crowdsourcing nderzoekje gedaan naar waarom mensen al dan niet kiezen iemand te volgen en dat leverde een aantal interessante inzichten op. Aangezien de meeste Twitteraars binnen een paar seconden de keuze maken om te volgen, is natuurlijk van belang om in de korte tijd die je hebt een goede indruk te maken op potentiële volgers. Op zoek naar interessante Tweeps krijgen volgers in de (pop-up van je) profielsamenvatting het eerst je avatar, de afbeelding bovenaan je profiel, een korte biografie, aantal tweets, ‘following’, ‘followers’ en de laatst verstuurde tweets te zien. Voor een toename in het aantal (kwalitatieve) volgers, is het vanzelfsprekend van belang dat die onderdelen in orde zijn.  Lees meer 

Tropische Tukker on a roll!

Regelmatig krijgen we van klanten de vraag of een persbericht opgepakt gaat worden, nog vóór versturen van daadwerkelijke bericht. Een begrijpelijke maar ook lastig te beantwoorden vraag. Vanzelfsprekend zijn er een aantal vereisten waar een persbericht aan moet voldoen wil het überhaupt kans maken opgepikt te worden (we praten jullie er graag eens over bij, maar niet nu...). Daarnaast zijn er bijna evenzoveel factoren waar je geen rekening mee kunt houden en waar je je bijna niet op kunt voorbereiden. Zo kun je nieuws, een onderzoek of een productaankondiging aanbieden bij media en kunnen zij er buitengewoon enthousiast over zijn, maar als zich er een aankondiging van troonsopvolging of een natuurramp voordoet, is jouw bericht opeens veel minder interessant.   Lees meer 

Onderzoek als PR-instrument: Nederlanders grijpen vooral in bed en op het toilet naar hun mobiele telefoon

Als PR-adviseur heb je verschillende instrumenten tot je beschikking om de verhalen die bij je klanten leven onder de aandacht te brengen bij media, zowel online als offline. Vanzelfsprekend sturen we nog regelmatig persberichten de wereld in, doen we persmeetings bij introductie van nieuwe producten of services, organiseren we interviews, schrijven we columns en cases, maken we perstrips en houden we zelfs af en toe nog rondetafels. Enige tijd geleden hebben we daaraan vragenuurtjes op Twitter en de productie en ontwikkeling van blogs toegevoegd. De wereld om ons heen verandert namelijk en die veranderende wereld vraagt om nieuwe initiatieven. Marketing en PR zijn allang geen strikt gescheiden disciplines meer, maar overlappen elkaar. Zonder daar te veel op in te gaan, wil ik hier een lans breken voor het ´aloude onderzoek´ dat ook nog steeds een goed instrument blijkt en voor verschillende klanten bepaalde thema´s op een interessante manier onder de aandacht kan brengen. De volgende wil ik er hier met name even uitlichten. Onlangs deed Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, in opdracht van HTC onderzoek onder circa 900 Nederlanders naar content-consumptie op de mobiele telefoon. Dit onderzoek bracht opvallende en interessante uitkomsten aan het licht die veel zeggen over de enorme invloed die de mobiele telefoon inmiddels heeft op ons leven en de over manier waarop wij onze mobiele telefoon gebruiken. De enquête liet bovendien een aantal opmerkelijke verschillen zien tussen mannen en vrouwen in voorkeuren en gedrag. Lees meer 

To tweet or not to tweet

Tijdens een ramp, zoals die van afgelopen maandag in Boston, blijken sociale media in het algemeen en Twitter in het bijzonder, een belangrijk middel om zo snel mogelijk toegang te hebben tot het allerlaatste nieuws. Hetzelfde gebeurde vanmorgen weer in de nasleep van de bomaanslagen, tijdens de jacht op de daders. Het nieuws verspreidde zich razendsnel via social media. Twitter is vaak sneller dan radio, sneller dan de televisie en in ieder geval sneller dan print media. Lees meer