pr & social media adviesbureau

Julien Harbers

  • PR consultant
  • Enthusiastic
  • Goal oriented
  • Persistent
  • Social media
  • Eye for detail
  • Diversity
  • Building bridges

Via de wereld van marktonderzoek en online business in het PR vak beland. Als bruggenbouwer pur sang is Julien bij Whizpr op de juiste plek!

Mijn posts

Eat, sleep, bootcamp, repeat - de weg naar brand love

Wij zijn een PR-bureau. En dan bedoel ik niet een zogeheten 'Press Relations-bureau', maar een 'Public Relations-bureau'. Al vaker hebben we ons druk gemaakt over de inhoud van de term 'PR'. Daar ga ik mij deze keer niet aan wagen. Wat in ieder geval als een paal boven water blijft staan, is dat het om relaties gaat. Dat betekent contact maken, je verbinden met je doelgroep en diegenen die hen bereiken en inspireren. Laat dit nou onze kerntaak zijn, iets waar we goed in zijn. Rome is ook niet in een dag gebouwd, dus relaties moet je bouwen. Investeren in de toekomst. Lees meer 

Case in de spotlights: Somfy Smart Dress

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit gezegde is net zo bekend als dat van de weg naar Rome. Toch wordt er nog te weinig beeldmateriaal in de communicatiemix van bedrijven gebruikt. Waarom? Waarschijnlijk omdat de kosten-batenanalyse niet altijd even goed afgewogen is en evenzo vaak het idee leeft dat het relatief veel werk met zich meebrengt in ruil voor minimale impact. Wij weten wel beter! Lees meer 

Case in de spotlights: ‘UE is Fissa!’

Een beetje communicatieman en -vrouw kan de aloude omschrijving van het vakgebied ‘PR’ wel dromen. PR, oftewel 'publieke relaties', is het “stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen”. Wat betekent dat precies in een snel veranderende tijd waarin we bloot staan aan ontelbare prikkels? En waar zit dan de toegevoegde waarde van PR? Regelmatig zien, lezen en horen we dat onze oorsprong steeds harder moet vechten om zijn plekje in communicatie- en medialand. Soms doet dat pijn, want PR is een mooi en uiterst verdedigbaar vak. Dat we er zo af en toe voor moeten vechten is echter niet erg, vind ik. Het is vooral een teken van de enige constante in deze wereld; verandering.  Lees meer 

Effectieve content-strategie? Vergeet de schrijver niet.

Het is ontegenzeglijk dat het begrip ‘content marketing’ een vlucht neemt in communicatieland. Ideeën, meningen en theorieën hierover volgen elkaar in rap tempo op. De waarheid ligt vast ergens in het midden en zal zich de komende jaren, door trial & error, gaan uitwijzen.

In ons streven naar de optimale integratie tussen PR, social media en marketing, hakken ook wij steeds vaker met het content marketing-bijltje. Aan vrijwel ieder event of onderzoek koppelen we een uitgekiend content-plan. Tenminste, wanneer het haalbaar is en de klant dat wenst. Een goed geformuleerde content-strategie zorgt ervoor dat we zowel het bereik, als de consistentie en daarmee de impact van de boodschap van onze klanten verhogen. Er wordt dan vaak geroepen dat de content van je merk of organisatie moet aansluiten bij de ‘buyer persona’ en de ‘customer journey’. In hoeverre je dit voor elkaar krijgt, bepaalt de mate van succes van je content, zo is vaak de perceptie. Naar mijn idee is dat slechts ten dele waar, want gaan we niet te snel voorbij aan de rol van de schrijver bij het succesvol maken van een content-strategie?  Lees meer 

Pitch Perfect*

Als PR-consultant ben je elke dag bezig met het achterhalen van de drijfveren van je doelgroep. Wat motiveert hen? Waarvoor loopt men warm? Wat zijn de onderliggende waarden? Ik werk met name voor klanten in de consumentenelektronica. Daarom spreken we in mijn geval dan al vaak over de eindgebruiker, de consument. Inzicht in hun belevingswereld is onmisbaar in ons dagelijkse werk en het advies dat daarin van ons verwacht wordt. Om die reden zitten we kort op het (vak)nieuws en proberen we consumententrends vroegtijdig te signaleren. Echter, om ons werk zo goed mogelijk te kunnen doen is het net zo belangrijk op de hoogte te blijven van de behoeften van die andere, minstens zo belangrijke doelgroep die we bedienen: de journalist. Lees meer