pr & social media adviesbureau

Historie

Whizpr is in november 2000 opgericht door Ward van Beek. In januari 2011 verkocht hij Whizpr aan Willemijn Vader en Annerieke Kamphuis. Willemijn was vanaf dag één werkzaam bij Whizpr, Annerieke kwam na 1,5 jaar in dienst. We vragen oprichter Ward van Beek naar zijn beweegredenen Whizpr te starten, de mijlpalen en het bureau dat hij ambieerde.

Wat was de reden voor het oprichten van Whizpr?

"Ik werd 40 en werkte bij LVTPR als partner. Ik had het idee dat het nu of nooit was. Ik wilde dichterbij huis werken en kon niet harder werken dan ik deed en kon dus net zo goed voor mezelf starten. Dat laatste bleek trouwens niet te kloppen; er bleken nog meer uren in een dag te zitten."

Wat had je met Whizpr voor ogen?

"Ik wilde een PR-bureau in het technologiesegment met maximaal 12 mensen, met weinig hiërarchie en veel ruimte voor de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Wat ik voor ogen had, ligt dichtbij wat Whizpr nu is. Alleen is het nu wat groter met 16 medewerkers. Willemijn startte samen met mij, en ook een stagiaire. Nog zonder een klant."

Wie was de eerste klant?

"Dat waren er twee: TPLC, een reseller van Sun, en Remedy, een leverancier van callcenter CRM software.  Mijn netwerk was groot en er kwamen snel klanten bij. Sun Microsystems heeft het drie maanden aangekeken of ik een bureau zou kunnen opzetten. Na drie maanden werden ze klant."

Waarom heeft Whizpr de focus op technologie?

"In de techsector had ik de specifieke kennis en kon ik daadwerkelijk toegevoegde waarde leveren. Door deze specialisatie, is Whizpr in staat tot de absolute top 3 van PR-bureaus te horen. Daarnaast is er veel nieuws te vertellen over technologie. Het is een sector die altijd wat te melden heeft. Deze sector kent veel partijen die zich op het inhoudelijke verhaal moeten onderscheiden, waardoor het segment zich leent voor PR."

Wat zijn belangrijke mijlpalen?

"Ik was erg blij met Sun Microsystems die voor Whizpr koos op basis van onze verdiensten. Ze zijn ook nooit weg gegaan.  Al heel snel kwam Ericsson aan boord (ook nog steeds klant). Dat was een prestigieuze klant voor een bureau van drie mensen. Tridion was ook een mooi merk dat bij ons kwam in die eerste jaren; een Nederlandse top CMS-ontwikkelaar. De Dutch Tech Tour en Picnic kozen ons als niet-Amsterdams bureau. HTC en Sony werden klant; twee grote internationale brands die naar Wageningen kwamen.  Een ander bijzonder moment: Cisco en Oracle werden in dezelfde week klant. En het moment dat Google voor ons koos was ook memorabel."

Wat zijn de belangrijkste principes van Whizpr?

  1. De journalist is de belangrijkste klant. Whizpr pusht niet. Aan dit principe hebben we altijd vastgehouden - en heeft ons een paar klanten gekost - maar het is heel belangrijk voor de geloofwaardigheid van Whizpr. Ook intern is dit een belangrijk principe. Whizprs weten dat ze inhoudelijke afwegingen mogen maken en niet geleid worden door commerciële belangen. Ze worden ook niet gedwongen iets alleen maar voor het geld te doen. Ik geloof dat Whizpr daardoor relaxter, geloofwaardiger is en dus een betere gesprekspartner is voor de journalist. Zolang je de luxe positie hebt van een opgebouwde reputatie en kwaliteit, kun je als bureau deze maatstaf handhaven.
  2. Een ander belangrijk principe is 'undersell, overperform'. Whizpr is realistisch. In pitches vertonen we wel eens kritisch non-glamour gedrag.
  3. En heel belangrijk principe: Fun factor! Hard werken, maar ook genieten. Consequent achter de Whizprs staan, waardoor mensen prettig kunnen werken.
  4. Succes is altijd een team effort. Andersom: fouten afwentelen doen we ook niet op individuele medewerkers, maar op het bureau in het algemeen.
  5. Houd oog op het positieve. In mensen en in dingen. Geef vertrouwen in plaats van het eerst te verdienen om zo het maximale uit mensen te halen.

Waarom ging je in januari 2011 weg bij Whizpr?

"Ik werd 50. Weer een mijlpaal. Ik vroeg mijzelf af: blijf ik dit doen of is er nog iets anders. Ik had het nog 10 jaar kunnen doen, maar ik had op dat moment ook twee goede mensen die het wilden doorzetten op de weg die ik had ingezet. De tijd en gelegenheid waren er."

 

Wizpr oprichter Ward van Beek