pr & social media adviesbureau

blog

Welke rol heeft social media in de moderne PR wereld?

Welke rol heeft social media in de moderne PR wereld?

De kracht van de boodschap zit in de herhaling. Al jaren evangeliseren wij de kracht van social media in combinatie met traditionele pr-activiteiten. Nog steeds zijn er bedrijven die sceptisch zijn over het nut. Zij twijfelen of de (lange termijn) investering die het vergt, de resultaten brengt waar ze zo hard op worden afgerekend. Dus bij deze nogmaals de opsomming van ons geloof.

Negen van de tien Nederlanders zit op social media. Dit betekent dat social media een enorme impact heeft. Niet alleen op de gebruikers, maar ook op bedrijven en merken. Bijvoorbeeld voor het verzenden van een boodschap of het in aanraking komen met hun doelgroep. Maar welke rol heeft social media in de moderne PR wereld?

Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
Ons uitgangspunt is en blijft het traditionele fundament van PR: het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip. Dit kan natuurlijk op meerdere gebieden, naast de traditionele persactiviteiten heeft Whizpr de afgelopen tijd geïnvesteerd in het uitbreiden van het Content en Digital Marketing-team. Hierdoor kunnen we de zaken geïntegreerd aanpakken. Juist die manier van werken zorgt voor een optimale impact. Veel bureaus praten hierover, wij doen het al jaren.

Het belangrijkste is dat we vanwege onze expertise kritisch kunnen én durven zijn naar onze klanten. Het gevolg van een dergelijke relatie is dat we de juiste content bieden; die nodig is om echt impact te hebben op de doelgroepen. Daarnaast hebben we een hecht netwerk opgebouwd van relevante media en belangrijke (social) influencers.

PR is het beïnvloeden van beïnvloeders
Met de komst van het internet is de keur aan beïnvloeders enorm uitgebreid. Naast traditionele pers hebben invloedrijke bloggers, sociale netwerken en zoekmachines een grote invloed op de opinie van de consument en professionals. Met traditionele PR zijn wij niet meer in staat alle belangrijke beïnvloeders te beïnvloeden. Whizpr zet daarom ook Social Media en Online Marketing in om de nieuwe groep van beïnvloeders te bereiken.

Ook zet Whizpr daarbij Social Media Monitoring in met behulp van Coosto: het monitoren van al deze kanalen is een must om de reputatie van een bedrijf te volgen en actief in te spelen op actuele ontwikkelingen. Een grote aanwezigheid op internet draagt bij aan de naamsbekendheid en autoriteit van een bedrijf. De verschillende kanalen op internet stellen een bedrijf in de gelegenheid op een interactieve manier in contact te komen met klanten, partners en nieuwe medewerkers.

Naast de traditionele online wereld zijn sociale netwerken van grote invloed op het imago van een bedrijf. Niet alleen worden bedrijven, hun producten en activiteiten openlijk besproken, de social communities bieden ook een prima plaats voor een open gesprek met klanten, prospects, mogelijke medewerkers, partners en andere belanghebbenden. Aanwezigheid in de vorm van een eigen netwerk/discussiegroep of door actieve deelname aan bestaande special interest communities kan meerwaarde opleveren voor de naamsbekendheid en het imago van een bedrijf. Tevens biedt het netwerk van volgers een kwalitatieve basis voor andere activiteiten.

De meeste van onze klanten richten zich met name op sociale netwerken als Twitter, LinkedIn en Facebook. Wij houden voor hen nieuwe kanalen die relevant kunnen worden nauwlettend in de gaten. Instagram en Pinterest zijn perfect om sfeer rond een merk over te brengen. Snapchat doet het goed bij de jonge doelgroep en vergroot de interactie.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond