pr & social media adviesbureau

blog

#voedseljehovas - bad for reputation

#voedseljehovas - bad for reputation

Ik wil jullie dit voorbeeld van digitale 'merk'-moord niet onthouden. Vanmiddag zag ik op Facebook een link naar een artikeltje over HelloFresh voorbij komen. In eerste instantie scrolde ik door, want in ben niet geïnteresseerd in HelloFresh. Na het nog een keer, en nog een keer gepresenteerd te krijgen via anderen, besloot ik toch even te kijken. Het was een artikel van Sidney Vollmer die op een hele creatieve manier zijn ervaring met HelloFresh beschrijft. Zijn relaas beschrijft het 'uitmaak'-proces met Maartje van HelloFresh. Hij omschrijft het zo beeldend, grappig, respectvol, maar zeer venijnig dat ik het tot de laatste zin heb gelezen. En dat is best bijzonder, want bij een gemiddeld artikel dat ik op mijn telefoon lees, haak ik na de eerste twee alinea's af.

Dit ruikt naar een potentiële brandhaard. Het artikel is een duidelijke waarschuwing dat HelloFresh op niet zo'n frisse manier omgaat met bestaande klanten en oud-klanten blijft spammen. Als ik de PR voor HelloFresh zou doen, zouden de alarmbellen rinkelen en is er werk aan de winkel. Beroepsdeformatie brengt mij meteen naar Coosto om te zien of het al aan het ontploffen is. Er is inderdaad iets aan het smeulen. Ik zie 101 berichten op #voedseljehovas en ruim 1300 berichten op #hellofresh, waarvan de meerderheid gerelateerd is aan het artikel. Ik zie in een tweet van @SidneyVollmer dat het artikel al meer dan 125K gelezen en 118 keer geliked is. Hoewel ik zie dat de activiteit aan het aflopen is, betekent dit wel crisis.

Op de kanalen van Hello Fresh vind ik weinig. Als reactie op een Facebook-message lees een verwijzing naar het artikel, maar daarvoor moest ik wel even doorklikken om het te zien. Daarin staat dat ze gereageerd hebben op het artikel. Ook daar moest ik even naar zoeken, maar daar vond ik het bericht van Maartje.


Goed gedaan met prettige KLM-touch. De klager erkenning geven en uitnodigen voor een gesprek. Ik vraag me alleen af of het een PR-crisis gaat voorkomen. Morgen zal het opgepikt worden door de media en dan gaat de bal verder rollen. Dan zal het werkelijk ontploffen op social media en dan is er een dikke deuk in de reputatie. Met zoveel concurrentie, zal ik niet meer kiezen voor HelloFresh. Met mij alle mensen die het bericht hebben gezien, geliked en gedeeld. 

Ik ga de afloop hiervan in ieder geval volgen. Interesting case...

Update: De grote hause aan social reacties bleef beperkt tot dat weekend. Het artikel op CommunicatieOnline en Metro veroorzaakte kleine stijgingen in het social verkeer rond het merk HelloFresh. Toch heeft deze actie effect gehad op de gebruikers van HelloFresh. De Consumentenbond meldt vandaag dat het een stijging ziet in het aantal klachten rond het merk in de afgelopen maand. De oorzaak wordt niet vermeld, maar het is in mijn ogen niet toevallig;-)

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond