pr & social media adviesbureau

blog

Vakantiebeurs: fietsen over de Brooklyn Bridge in Utrecht

Vakantiebeurs: fietsen over de Brooklyn Bridge in Utrecht

Wij zijn in Utrecht én fietsen lekker over de Brooklyn Bridge. Kan niet? Echt wel! Tijdens de 46e editie van de Vakantiebeurs is het allemaal mogelijk. Dankzij nieuwe ontwikkelingen als virtual reality heeft de reisbranche de mogelijkheid mensen een ‘levensechte’ impressie te geven van hoe het aan de andere kant van de wereld is. De integratie van technologie en reizen gaat verder dan ooit.

Mandy en Julien van ons Expediateam doken deze week diep in de wondere reiswereld. Ze struinen de nummer één vakbeurs binnen deze branche van voor tot achter af. Ze waren daar om de dynamiek ervan te doorgronden, onder andere door met travel bloggers te praten en de trends van 2016 onder de loep te nemen. Volgens Mandy en Julien is de Vakantiebeurs een rondje over de wereld in één dag.

Dit jaar staan technologie en reizen centraal. Voorbeelden zijn de snel opkomende virtual reality (VR) en reizen op maat - waaronder vakanties die compleet afgestemd zijn op singles. Overkoepelend bij al deze punten is betekenis geven aan je reis; jezelf als mens verrijken of de lokale bevolking steunen staan steeds vaker voorop. Een uitstapje naar het buitenland draat om meer dan het zien van de mooie omgeving daar. We willen bijzondere en authentieke ervaringen opdoen, zoals trendwatcher Tessa aan de Stegge ook aangaf tijdens de beurs.

Verwachtingen worden realistischer
Met geavanceerde VR-brillen wanen mensen zich in iedere gewenste omgeving: van de Chinese Muur, op zoek naar het mooiste uitzicht, tot in de bossen van Rwanda, op zoek naar de indrukwekkende berggorilla’s. Dat geeft mensen inspiratie over een bestemming, of krijgen ze interesse in een locatie waar ze voorheen niet aan gedacht hadden.

Persoonlijker advies in de online reiswereld

De integratie van technologie en reizen heeft tot doel persoonlijker advies en op maat gemaakte reizen. Principes als ‘The Internet Of Things’ en ‘Big Data’, gesneden koek voor techies als ons, zijn relatief nieuw voor de offline reiswereld. Deze begrippen zorgen ervoor dat online reisaanbieders als Expedia in steeds grotere mate maatwerk leveren voor iedere reiziger. Het ‘mobility first’-denken brengt hen steeds meer gemak. Mobiele apparaten hebben de afgelopen jaren al een grote vlucht genomen in de reisbranche. Er kan tegenwoordig geboekt worden via een app op je telefoon of tablet, op een Apple Watch krijg je een melding over vanaf welke gate je vliegtuig vertrekt. Al deze toepassingen hebben tot doel reizen aangenamer en makkelijker te maken, ook in een online omgeving.



Een eerste indruk met een VR-bril draagt daar aan bij; het werkt als een virtuele brochure. De voorpret wordt groter en je kijkt ernaar uit om het nu écht te gaan ervaren. Wat ons betreft een interessante ontwikkeling die een vlucht gaat nemen in deze branche. We kijken wederom met veel interesse naar wat er dit jaar in de reiswereld te gebeuren staat.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond