pr & social media adviesbureau

blog

Onze challenge tijdens de Noordkaap Challenge

Onze challenge tijdens de Noordkaap Challenge

Tijdens de Noordkaap Challenge stond het uitvoeren van ‘challenges’ centraal. Wij hebben voor klanten, partners, familie en vrienden menig challenge uitgevoerd. De meest relevante kregen we van de thuis gebleven Whizprs: “Aangezien jullie het pad aan het ontdekken zijn als echte 'publicity pathfinders', stuk voor stuk PR professionals met heul veul jaren ervaring en bijzonder veel creativiteit, dagen wij jullie uit een artikel te regelen in een lokale krant, radio, tv of online platform. Het verhaal mag overal over gaan, uiteraard zou het mooi zijn een link te leggen met de Noordkaap Challenge. Twee belangrijke voorwaarden; het woord 'Whizpr' moet er in staan en het mag niet betaald zijn.” Haha, dat varkentje hebben we gewassen. Zie hier het resultaat: http://www.borgvattnet.nu/.

Los van alle gekkigheid als ‘nutscaping’ en ‘sneeuwengelen maken’, was het onze grootste uitdaging om sponsoring van een goed doel zo interessant mogelijk te maken. Dat kwam neer op het verbinden van de bedrijfswaarden van de sponsor aan de elementen van bijvoorbeeld het goede doel, de rally, wij als team of de barre omstandigheden. Daarnaast was het zo effectief mogelijk wegzetten van de content via de verschillende bedrijfskanalen onderdeel van het ambitieuze plan. Ik schrijf niet voor niets ambitieus, omdat dat nog niet zo eenvoudig bleek. Lees hier onze lessen voor de volgende keer.

Content planning
Voorbereiding is natuurlijk het halve werk. We hebben gesproken met alle klanten en partners die ons gesteund hebben en met hen gesproken over hun motivatie om het goede doel te steunen. Op basis hiervan hebben we een aantal ideeën uitgewerkt. Dit is vervolgens vertaald naar een content planning. Een deel van die content kon voor aanvang van de trip al gerealiseerd worden, de meerderheid was ter uitvoer tijdens de trip. Aangezien we geen idee hadden wat ons onderweg te wachten stond was de planning redelijk open. Het moment op de Noordkaap zelf zou de klapper zijn voor meerdere challenges.

Content executie
De waarheid achterhaalt je snel. Het aantal kilometers dat we per dag moesten rijden was behoorlijk. Zeker acht uur per dag zaten we in de auto op weg naar de volgende bestemming. Het aantal uren dat het licht was om filmpjes te maken was beperkt, zo’n vier uur per dag. Het zoeken naar de geschikte locaties om filmpjes te maken, werd daardoor flink beperkt. De verhaallijnen die we hadden bedacht, kwamen daardoor niet elke keer even goed uit. De sneeuw was op sommige plekken bijvoorbeeld zo dik dat je er nauwelijks gracieus doorheen kon lopen;-) Daarnaast was de camera die wij hadden meegenomen helaas niet kwalitatief genoeg om in de schemer goede filmpjes te maken. Dat hadden we vooraf onvoldoende getest. De foto’s die we hebben gemaakt, zijn van goede kwaliteit, de filmpjes konden beter. Les voor de volgende keer.


Content seeding
In de voorbereiding werden we helemaal enthousiast van de mogelijkheden van Periscope en Snapchat. We hadden een seeding plan bedacht voor de verschillende content die we voor ogen hadden. Alle voorbereiding ten spijt, zonder internet of met traag internet ben je nergens. Mega blij waren we als we één videootje geüpload kregen op YouTube of een aantal foto’s konden versturen via e-mail. In het land van Nokia en Ericsson kun je helaas niet uitgaan van volledige 4G-dekking. Laat staan de kosten die je maakt om grote bestanden te uploaden. Wij hebben ons onderweg gelimiteerd tot een sporadisch Facebook-bericht en gewacht op wifi voor het uploaden van video.

Lessons learned
Les voor de volgende keer is minder ambitieus te zijn. Over de landsgrenzen is de beschikbaarheid van internet de grootste beperkende factor. Daarnaast adviseer ik een professionele fotograaf/videomaker mee te nemen. Los van het geweldige werk dat Valentijn heeft gedaan, rijkt hun kunde met beeld toch verder dan die van een textuele verhalenmaker. En beeld is toch het belangrijkste op zo'n trip. Los daarvan ben ik wel super blij dat we het hele voorbereidingsproces zo enthousiast doorgegaan zijn. De ideeën die we daarin bedacht hebben gaan zeker in de nabije toekomst werkelijkheid worden:-)


Dankzij de onbeperkte bandbreedte hebben we ook het Flickr-album aan kunnen vullen. De foto's geven mooi beeld van onze trip.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond