pr & social media adviesbureau

blog

Jij weet vast en zeker waar je klant is...

Jij weet vast en zeker waar je klant is...

… als je de reis die hij aflegt, voordat hij iets koopt, in kaart hebt gebracht. Je ziet precies waar in het aankoopproces hij zich bevindt. Anders ga je de weg die de potentiële koper vóór zijn aankoop aflegt eerst onderzoeken. Bijvoorbeeld met ons samen. Onze bevindingen over hoe jouw consument zoekt en wat invloed heeft op zijn keuze, zetten we om in een buyer journey map.

Het belang van het in kaart brengen van de klantreis is dat je als organisatie inzichtelijk krijgt waarom, hoe en wat de consument zoekt. Je krijgt zo meteen een beeld van onuitgesproken verwachtingen, onzekerheden en emoties. Dat zijn er meestal nogal wat, zoals je dat in de afbeelding hierboven kunt zien. Iedere klant kent zijn eigen uphill struggle voordat hij een beslissing neemt. Met meer inzicht in het gedrag van jouw klant ben je in staat om je klanten en prospects te helpen aan een betere ervaring óf een vroeger moment van aankoop.

Je ziet aan de hand van de afbeelding dat je klant een aantal fasen doorloopt. Alleen daar al ziet hij in het begin huizenhoog tegenop. Mogelijk ligt hij zelfs wakker van zijn probleem. Dan is het hartstikke fijn als diegene geholpen wordt; een steuntje in de rug voelt. Zorg ervoor dat jij met jouw organisatie dát bent.

Als zijn interesse gewekt is, pakt hij zijn smartphone of laptop erbij voor zijn online zoektocht. Jij helpt hem dan enorm met een online omgeving die aanspreekt en direct de vragen beantwoordt van jouw toekomstige klant. Gebeurt dit, dan heeft hij een positieve ervaring met jouw merk en neemt de kans dat hij met jou in zee gaat aanzienlijk toe.

Alles draait erom dat hij klant bij jou wordt. Daar zorg je dus voor door hem in zijn zoektocht te helpen en van de juiste informatie te voorzien. Tot zover de theorie. Nu de praktijk. Weet jij waar je klant zich nu bevindt en hoe je buyer journey map eruit ziet? Als je dat niet weet, helpen wij je daar graag bij. Neem gerust contact met ons op.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond