pr & social media adviesbureau

blog

Houd zicht op je topprioriteiten

Houd zicht op je topprioriteiten

Deadlines, stress, scherp blijven, prioriteiten stellen. Het hoort allemaal bij het werk van een pr-professional. Er wordt gezegd dat ons beroep één van meest stressvolle is. Persoonlijk vind ik een klas vol kleuters beduidend stressvoller. Ieder zijn ding. Ik ben vast niet de enige die met de uitdagingen van het vak worstelt.


Aan de ene kant ben ik verslaafd aan de adrenaline en het scoren. Aan de andere kant zoek ik rustpunten in mijn werk om te reflecteren, te evalueren, vooruit te plannen, te kijken naar de stip op de horizon en weer nieuwe ideeën op te doen. Rusten doe ik overigens niet te lang, anders slaat de verveling onverbiddelijk toe. Het is juist de levendigheid van pr die ervoor zorgt dat iedere dag letterlijk iets nieuws brengt. Daarom doe ik dit werk al meer dan 15 jaar met veel plezier. Never a dull moment.

Zoek je een rustige, overzichtelijke en goed planbare baan? Dan kun je beter ergens anders werken dan in pr. Evengoed zijn er allerlei handigheidjes die helpen je werk gezond te houden in tijden van hoge (deadline)druk. Zelf structureer ik mijn werk met Google Apps, zodat ik alles op één plek – in de cloud – kan terugvinden. Het biedt me altijd overzicht en inzicht. Dit weekend las ik een interessant artikel op een van mijn favoriete blogs. Het gaat over (her)focussen op wat er werkelijk toe doet. De zeven tips die de blogger geeft wil ik met je delen. Ik heb er mijn eigen draai aan gegeven.

Schrijf op wat je topprioriteiten zijn. Houd daar zicht op.
Het is belangrijk dat je je iedere dag focust op wat er écht toe doet. Wat is de doelstelling voor de komende drie maanden? Voor je klant en voor jou persoonlijk. Bloggen, sporten, meer tijd doorbrengen met vrienden? Wat is echt belangrijk voor je? Schrijf je prioriteiten op een post-it en plak deze op je monitor. Persoonlijk maak ik ieder kwartaal een shortlist van zaken die ik hoe dan ook bereikt wil hebben. Voor dit kwartaal is dat bijvoorbeeld onze VPRA-certificering, het afmaken van de huisstijl voor Deepr en onze nieuwe medewerkers goed begeleiden. O ja, en de jaarrekening van 2015… Op persoonlijk vlak: iedere week weer tijd maken voor mijn saxofoonles en -leraar (ik heb daar vreselijk verzaakt de afgelopen maanden), ieder week naar m’n yoga- en meditatieklasje, en een zomervakantie boeken.

Schrijf ook op wat GEEN aandacht van je nodig heeft.
Wat is een enorme waste of time en waar lekt je tijd weg? Pas als je hier zicht op hebt, komt er tijd vrij voor de zaken die er werkelijk toe doen. Zelf vind ik dit een lastige. Wat is er in ons vak niet urgent, niet belangrijk? Zaken die onvoldoende bijdragen aan de doelstellingen van Whizpr of jezelf vallen hieronder. Heb je jouw doelstellingen niet helder voor ogen, dan kun je nooit zaken van je lijst schrappen.

Schrap alles wat je afleidt.
Werk op een rustige plek als je je moet concentreren. Bij Whizpr hebben we inmiddels vier extra werkplekken waar je ongestoord kunt bellen, praten en werken. Daarnaast is thuiswerken bij ons vanzelfsprekend. Stel jezelf de vraag: wat is mijn top drie aan afleiding? E-mail staat bij mij met stip op één. Chat en berichtjes op twee, telefoon op drie. Ik zet mijn telefoon regelmatig op stil, mijn chatbox op offline en ik werk thuis als ik echt tot productie moet komen (zoals het schrijven van deze blog). Blok voldoende tijd af in je agenda voor creatie en houd je aan dat tijdsblok. Dwing jezelf hierin rigoureuze keuzes te maken. Anders word je de hele dag geleefd en ben je slachtoffer van alles wat er op je afkomt.

Stop met multitasking.
Het is allang bekend dat multitasking niet leidt tot een hogere productiviteit of kwaliteit. Sterker nog, de kwaliteit van je werk wordt er juist minder door. Focus je op een enkele taak. Check hooguit een paar keer per dag je berichten en maak eerst af waar je mee bezig bent. Op dit moment leer ik mezelf multitasking af, bijvoorbeeld door geen telefoon mee te nemen als ik een half uur met onze hond ga wandelen. Telefoons staan uit tijdens het eten, om echt aandacht voor elkaar te hebben. En ik zeg nee tegen een collega als ik met een klus bezig ben die mijn volledige aandacht vergt. Desondanks betrap ik mezelf er nu op dat ik drie chatvensters open heb staan. Ik zeg dus niet dat het makkelijk is. :-)

Organiseer jezelf.
Bij het focussen op prioriteiten hoort een productiviteitssysteem dat je helpt accountable te zijn. Denk hierbij aan tijd schrijven en takenlijsten of een zero-inbox. Overzicht is belangrijk om jezelf niet te verliezen in onbelangrijke details. Ons werk stopt eigenlijk nooit. Ik merkte dat steeds meer mensen niet voor zeven uur ‘s avonds naar huis gingen. Nu is er de regel dat iedereen rond half zes naar huis gaat. Lukt dit niet, dan geef je dat in de middag aan. Dan kijken we samen of het echt urgent en belangrijk is om over te werken. Ik voel een sterke drang om goed voor de Whizprs en Deeprs te zorgen. Tegelijkertijd heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid zijn of haar werk goed in te delen en prioriteiten te stellen. Samen komen we er wel.

Vervang negatieve gedachten door positieve.
Negatieve gedachten brengen niets. Ze leiden af van je werk en ze leveren een gebrek aan focus en een slechte sfeer op. Boosheid, jaloezie en spijt hebben nooit iets goeds gebracht. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen rol en blijf niet hangen in negativiteit en klagen. Soms is het heerlijk even leeg te lopen op iets, maar je kunt er ook in doorslaan. Denk vanuit kansen en positieve ideeën. Dat is veel constructiever en bovendien prettiger voor jezelf en je collega’s. Als de mannen bij Whizpr weer eens een bal door het kantoor trappen of er spontaan een borrel wordt georganiseerd, ben ik hartstikke blij. 

Bovenal: blijf lachen!
In ieder vak lopen zaken wel eens anders dan gepland. In pr zelfs regelmatig. Dat zijn de momenten van go with the flow. Relax en relativeer. Laatst moest ik lachen toen een andere blogger dat verwoordde als: “We’re not saving lives here.” Ik bedoel maar.

Wat zijn jouw tips om je te focussen op wat er echt toe doet? Ik ben benieuwd!

Tags: pr, prioriteiten

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond