pr & social media adviesbureau

blog

Hoe zet ik social media in voor mijn technisch georiënteerd bedrijf?

Hoe zet ik social media in voor mijn technisch georiënteerd bedrijf?

Je begeeft je als technisch georiënteerd bedrijf op de B2B-markt en denkt te weten dat social media voornamelijk succesvol zijn in de B2C-markt. Wij helpen je graag uit deze illusie, want ook al lijkt het in eerste instantie moeilijk: social media is met de juiste strategie, boodschap en kennis zeer goed inzetbaar voor B2B-bedrijven. Een logische vraag die volgt: hoe zet ik social media dan in voor mijn B2B-bedrijf?

Wat is wijs?
Natuurlijk kunnen wij hier het laaghangend fruit voor je opsommen: definieer je doelgroep, creëer waardevolle content, focus je op de juiste kanalen en meet je resultaten. Even surfen op het web en je ziet dat de rest van de wereld al tig artikelen heeft gepubliceerd over dit onderwerp. Je ziet dan ook dat Twitter momenteel het meest wordt ingezet door bedrijven. Van de B2B-bedrijven die social media inzetten, gebruikt 85% Twitter, daarna volgen LinkedIn (82%), YouTube (77%) en Facebook (71%).

Maar wat vergroot je bereik zodanig en verbindt tegelijkertijd jouw community aan je? Wat maakt dat technische mensen je willen blijven volgen? Well, it’s all about the network!

Influencers
Het is essentieel de juiste influencers te vinden, want deze influencers worden gevolgd om een specifieke reden: ze hebben diepgaande kennis over een topic of delen waardevolle content. Ze zijn een autoriteit op hun vakgebied.

Wie zijn dus de beïnvloeders in jouw markt? Met diverse tools kun je de juiste online influencers identificeren. Breng allereerst al deze bronnen in kaart. Heb je deze op een rij, dan kun je kijken welke bronnen het meest invloedrijk zijn of wie het meest over jouw merk schrijft.

Social monitoring-tools zijn altijd behulpzaam in het uitsluiten van ruis, zoals spamaccounts. Focus je op de mensen die de kern vormen. Laat je daarbij niet alleen leiden door cijfers, want populariteit moet niet verward worden met invloed. Als je eenmaal je influencers hebt gevonden, is het zaak dat je er een goede relatie mee opbouwt zodat het niet bij een eenmalige samenwerking blijft. Ga voor de lange termijn.

B2B-influencers worden blij van exclusieve content. Zorg er dus voor dat je ze kunt voorzien van details die anderen nog niet weten. Diepgaande informatie waardoor ze bijvoorbeeld een specialistische blog kunnen schrijven. Niet de algemene informatie die iedereen kan vinden die een beetje met Google overweg kan. Dit betekent dus ook: betrek waardevolle influencers al in een eerder stadium bij een nieuwe lancering. Ze vormen de autoriteit en bieden een waardevol platform om de doelgroep te bereiken.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond