pr & social media adviesbureau

blog

Een ochtendje op de burelen van het ANP...

Een ochtendje op de burelen van het ANP...

Eerder deze week brachten we een bezoek aan de ANP-redactie. Mandy Visser en ik kregen, samen met een aantal andere vakgenoten, uitleg over hoe ANP Pers Support en het ANP te werk gaan. Altijd leuk om in levende lijve te zien waar het nieuws gemaakt wordt.  

Een paar tips
Tips voor de persberichtenmakers onder ons waren er ook. Het lijken misschien dooddoeners, maar bij ANP ontvangen ze nog genoeg berichten die niet door de keuring komen. Dus, nog een keer:

  1. Wees kort, liefst 1 A4

  2. Voeg foto, video, infographic, social links toe en vergroot je plaatsingskansen met bijna 50% of meer

  3. Houd je kop krachtig: maximaal 70 karakters

  4. Zet de bekende 5 W’s in de lead

  5. Overdrijf niet: laat waardetermen als ‘uniek’ en ‘innovatief’ aan de journalist over

Video it is!
De tijden veranderen, dat weten we allemaal. Uit onderzoek van Whizpr bleek eerder al dat video enorm belangrijk is. De volgende uitspraak van Marcel van Lingen, mediadirecteur en hoofdredacteur bij ANP, onderstreepte dat weer: “De waardeperceptie van tekst daalt, de waardeperceptie van video en beeld stijgt des te meer.”

ANP gaat daar dus in mee en hoewel zij al jaren video’s produceren, neemt dit nog steeds toe. Met als verschil dat de items korter worden. Wat eerder een item van een minuut opleverde, is nu steeds vaker een news flash van 10 tot 20 seconden. Voor meer duiding, kun je erna het volledige item bekijken.

Korte video is een sterk nieuwsmiddel om ook als organisatie zelf steeds meer in te zetten. Bijvoorbeeld ter ondersteuning van je persberichten. 

Dank aan ANP voor de tour en tips!

Tags: video, whizpr

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond