pr & social media adviesbureau

blog

Drop is drop en pr is pr

Drop is drop en pr is pr

De snoepwinkel ligt vol. Drop, winegums, zure matten en Engelse drop zijn los te koop en als combinatie in de vorm van een zak snoepmix. Het maakt niet uit wat je eruit pakt: drop blijft drop, ook al zit het in dezelfde zak als een winegum. Logisch toch? Bij de marketingmix gaat dit vergelijk minder op. Die bestaat uit marketing, communicatie, social media en public relations (pr). Alleen is in de verloop van tijd de definitie van de onderdelen verwaterd.

Wanneer wij mensen voor het eerst over ons vak spreken, denkt zeven van de tien bij pr aan persrelaties. Het klopt, maar wel voor een héél klein deel. De definitie van pr is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Dat is veel breder dan enkel het contact met de pers.

Doel van pr
Hoe de perceptie van deze discipline binnen de marketingmix is ontstaan, is te verklaren. Pak ‘m beet tien jaar geleden had je drie mogelijkheden voor contact met je doelgroep:

  • De inloopavond -> laag bereik -> veel interactie -> beperkte autoriteit
  • Een advertentie -> groot bereik -> weinig interactie -> lage autoriteit
  • De pers -> groot bereik -> beperkte interactie -> hoge autoriteit

Om begrip te krijgen voor wat je doet, of erachter te komen wat er leeft bij je doelgroep is het essentieel om vragen te stellen. Een billboard kan dat niet, waardoor de andere twee opties overblijven. Een inloopavond voor de bewoners uit de buurt organiseer jezelf nog wel, maar voor je hele doelgroep in het land is dat niet te doen. Om toch die grote groep te bereiken en begrip te creëren, gebruik je de media. Het contact met de journalist is daarom heel belangrijk. Je ontwikkelt met hen een wederkerige relatie die op de lange termijn zijn vruchten afwerpt. Het overgrote deel van je tijd steek je in het contact met de journalisten: zij zijn de ogen en oren van de lezer. Met die voorgeschiedenis is het begrijpelijk dat men gelijk aan persrelaties denkt bij het horen van pr.

Times change
De definitie van pr is hetzelfde gebleven, alleen dankzij de komst van allerlei nieuwe mediakanalen ben je als organisatie instaat om zelf direct met je doelgroepen te communiceren. De interactie zoals bij een inloopavond is nu op iedere locatie en op ieder moment van de dag mogelijk. Je verhaal vertellen, reageren op vragen of het verhaal van je klant aanhoren. Het kan nu allemaal zonder dat je daarvoor met een journalist samenwerkt.

Marketeers noemen dit ook wel contentmarketing en willen daarmee engagement bereiken, maar het doel van beide termen is hetzelfde: wederzijds begrip creëren en verbeteren. Met een relevant verhaal om écht contact met ze te maken. Dit levert een relatie met begrip voor elkaar op: oftewel pr. Dat blijft zo, net als dat drop gewoon drop blijft.

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond