pr & social media adviesbureau

blog

De magie van Tesla

De magie van Tesla

Verbaasd keek ik tijdens RTL Nieuws naar de rij mensen voor de deur van Tesla Nederland. Ze gingen voor duizend euro een Tesla Model 3 reserveren. Een eenaprilgrap zou je denken. Dat Tesla veel fans heeft en Model S als droomauto wordt gezien, begrijp ik. Maar 1000 euro aanbetalen voor een auto die je niet eens écht hebt gezien, waarin je niet hebt gereden, en die in Nederland niet vóór 2018 op de markt komt? Dát fascineert me mateloos. 

Ook omdat de teller wereldwijd op ruim 300.000 reserveringen staat. Maar vooral omdat Tesla pas over drie jaar winstgevend zal zijn en het bedrijf een dergelijke hoeveelheid auto’s nog nooit heeft geproduceerd. Desondanks is het consumentenvertrouwen – of is het de magie? – buitengewoon groot. Menig merk is daar jaloers op. 

Waar komt dat enorme vertrouwen vandaan? Afgelopen weekend keek ik weer naar de aankondiging van de Tesla Model 3 door Elon Musk. Hij is geen flamboyant spreker. Stottert zelfs een beetje en beweegt zich wat houterig. Is dát wellicht wat hem extra geloofwaardig en oprecht maakt? De eerste minuten van zijn presentatie gaan niet over Model 3, het gaat over een jongensdroom. Zijn droom, over een wereld waarin iedereen elektrisch rijdt. Hij bouwt het verhaal en de spanning op. Na twintig minuten rijden drie Tesla Model 3’s het podium op, onder luid gejoel van het publiek. “You did it!”, wordt er geroepen. Ik geloof Musk. Hij spendeert al jaren meer dan 100 uur per week aan deze droom. Dat houd je niet vol met uitsluitend commercieel belang in je achterhoofd.

Als je iets níét online bestelt, is het toch wel een auto. Of ben ik hopeloos ouderwets? Ik wil namelijk naar de dealer voor een proefrit, een glanzende brochure en iemand die me alles kan vertellen over de opties. Uit nieuwsgierigheid bezoek ik de Tesla-website, klik op Model 3 en... ik zie één simpele knop: Reserveer Voor 1000 Euro. Met daarachter een formulier om mijn creditcardgegevens achter te laten. Een snellere conversie bestaat niet.

Wat is dan het geheim achter het succes van Tesla, buiten het feit dat het bedrijf de eerste fatsoenlijk ogende elektrische auto maakt? Waarom betalen dik 300.000 mensen Tesla nú 1000 euro voor een model dat over dríé jaar geproduceerd wordt? Deels omdat Musk ons deelgenoot maakt van zijn jongensdroom. Hij beheerst the art of storytelling tot in de puntjes. Door naar zijn speech te luisteren belanden we in zijn avontuur. Tesla is de helper en wij zijn allemaal de held. We horen en zien een ideale wereld waarin we graag leven. Hij belooft ons een plek en dat doet ons shinen. Samen gaan we het avontuur van elektrisch rijden aan. Daarvoor worden we beloond met de meest fantastische ervaring: rijdend in een Tesla gezamenlijk goed voor onze planeet zorgen.

Tegenwoordig doen we steeds vaker aankopen op basis van emotie. Ik voel me door Musk aangesproken op mijn gevoel erbij te willen horen. Is het dan zó simpel? Authentiek zijn, praten vanuit je hart, je droom delen en zodoende hele volksstammen aanspreken? Aan de andere kant zie ik geen merk hem op dit niveau evenaren. Toch een ingewikkelder pr-kunstje dan het lijkt? Of telt vooral de magie van zijn droom? Wat denk jij? Laat het me weten!

Tags: storytelling

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond