pr & social media adviesbureau

blog

Case in de spotlights: een zoete inval van 2ML

Case in de spotlights: een zoete inval van 2ML

Hoe breng je een IT-dienstverlener onder de aandacht bij de doelgroep en bouw je tegelijk een sympathiek imago op? Kortom, hoe creëer je impact? Voor 2ML kregen we het met een gezonde dosis creativiteit voor elkaar. Daarvoor gebruikten we de kracht van social media, blog en professionele video, plus de overtuigingskracht van een sterke partner. Zo bereikten én betrokken we in één week, met minimale middelen, 100.000 potentiële klanten. 

Technische toppers en sympathieke service
2ML heeft als IT-dienstverlener enorme technologische kennis in huis. Maar het geheim van 2ML is misschien nog wel meer de sociale component en de sympathieke service. Het toffe én technologisch sterke personeel werkt bovendien in een prachtig kantoor in Amsterdam-Zuid. Dat brachten we eerder al onder de aandacht bij het internationaal gerenommeerde Office Snapshots. De combinatie van al deze factoren zie je niet veel en biedt natuurlijk veel potentie.

De elementen van de campagne
De vraag is: hoe benut je dit alles? En wat wil je overbrengen aan de doelgroep? Een korte recap van de unieke elementen die tot je beschikking staan helpt daarbij. We hebben dus:

  • Technologische kennis
  • Sympathiek personeel
  • Een ‘plaatje’ van een kantoor
  • Toffe klanten als Tony’s Chocolonely
  • Een goed te bereiken doelgroep (mkb)

Na deze inventarisatie werd meteen duidelijk hoe de campagne eruit zou moeten zien. Een ‘zoete inval’ van 2ML, recht in de doelgroep. Waarbij zij zowel hun kennis en sympathie kunnen overbrengen, online en offline.

Voor: Facebook winactie
Dat deden we als volgt. Op Safer Internet Day vroegen we werkend Nederland welke collega's écht geen chocola van online technologie kunnen maken. Hiermee kon men Tony's Chocolonely voor het hele kantoor winnen. Uitreiking: een week later, op Random Acts of Kindness Day. Een actieperiode van een week geeft ons precies de juiste tijdspanne om enerzijds genoeg reacties binnen te halen en anderzijds de actie niet té lang te rekken. Het oproepen van collega’s is een bewuste keuze om wat onschuldige onderlinge plagerijtjes uit te lokken, en daarmee het engagement van de actie te maximaliseren. De aantrekkingskracht van Tony’s Chocolonely doet de rest: al snel na plaatsen van de Facebook-actie stromen de reacties binnen.

Tijdens: social posts en interactie
Dat gaat lekker. Nu is het zaak om gedurende de week de aandacht vast te houden. Allereerst door te reageren op de vele social posts. Deelnemers uit te dagen, op de hoogte te houden en te betrekken bij het vervolg. In respons op onze berichten krijgen we vele reacties van nieuwsgierige deelnemers. Collega’s die ‘beticht’ worden dat zij geen chocola kunnen maken van IT reageren massaal op hun tags. De betrokkenheid bij de officiële Facebook-pagina van 2ML is nog nooit zo hoog geweest. Met het naderen en benadrukken van de deadline stijgt het aantal deelnemers bovendien gestaag door en krijgt de Facebook-pagina van 2ML er steeds meer fans bij.

Alle reacties geven 2ML intussen relevante kennis over uitdagingen waar de doelgroep mee kampt. Zo blijkt het vaak voor te komen dat collega’s documenten kwijtraken waar ze lang aan gewerkt hebben. Een belangrijke reden waarom 2ML adviseert eerst naar de cloud te gaan en dáár documenten aan te maken. Andere veelgehoorde ergernissen: problemen met Excel, vastlopende videogesprekken, nieuwe systemen die worden geïmplementeerd… Nuttige informatie voor een IT-dienstverlener.

Om deelnemers te bedanken voor hun betrokkenheid ronden we de actie af met een blog. Daarin een greep uit de opvallende reacties en een teaser naar de daadwerkelijke uitreiking, die snel zal volgen. Bewust benoemen we (reacties van) deelnemers die invloed hebben gehad op het online gesprek. Doordat zij zich herkennen in de tekst, delen zij de recap ook en zorgen ze vervolgens voor verdere organische verspreiding van de 2ML-actie in hun eigen netwerk. 

Na: videoproductie

Wat vaak onderschat wordt, is het belang om een campagne goed af te ronden. De actie volwaardig af te sluiten met de winnaars, deelnemers en fans. Daarom kozen we voor een professionele videoproductie bij het verrassen van de winnaars. De impact van video wordt nogal eens onderschat, maar ik zie dat juist dit middel in de communicatiemix tegenwoordig enorm engagement geeft. Gewapend met een handvol tips en stapels Tony's Chocolonely verrasten we met onze filmploeg drie bedrijven. Zowel op kantoor bij 2ML als onderweg schoten we voldoende beelden voor een waardige aftermovie. En die slaat aan. De video is na 2 dagen al 10.000 keer bekeken.


Resultaten
Lang verhaal kort: een ‘zoete overwinning’ voor 2ML. In kwaliteit én kwantiteit. Met minimale middelen honderden positieve reacties en honderdduizend werknemers bereikt in de doelgroep van 2ML, het mkb. Samengevat:

  • Totale investering: 4K
  • Totaal bereik: 100K
  • 500+ likes en reacties op Facebook-post
  • 100 likes voor opvolgende social posts
  • 14K views voor de aftermovie, in 3 dagen tijd
  • 50% groei van 2ML Facebookcommunity in één week

Daarnaast ook inhoudelijk veel leuke reacties. Henk-Jan Beltman, oprichter en ‘Chief Chocolate Officer’ (vinden we leuk) van Tony’s Chocolonely, noemt de actie ‘geniaal’. Van de deelnemers ontvangen we tientallen bedankjes en complimenten. Conclusie: de naam van 2ML is in het mkb gevestigd en het fun-element van het bedrijf is duidelijk overgekomen. En dat maakt ons ook weer blij.

Benieuwd naar input voor een andere campagne? Stuur me een mailtje op valentijn@whizpr.nl.

Tags: 2ml, case, pr, social media

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond