pr & social media adviesbureau

blog

Bedrijven op social media: vijf stereotiepe versiertrucs

Bedrijven op social media: vijf stereotiepe versiertrucs

Willemijn zei het onlangs treffend: social media is ‘een vol café met een veelheid aan karakters’. Mensen zijn om verschillende redenen in dit café; voor een babbeltje, voor wat vermaak, een goede discussie, om wat te flirten. Maar in elke kroeg liggen types op de loer, op zoek naar iemand om aan de haak te slaan. Zo ook op social media; in de vorm van bedrijven. Ik herken op social media dan ook vijf stereotiepe versiertrucs.

De smooth operator

Met een vlotte babbel en een smiley hier en daar, klets je je prooi zó het digitale bed in. Althans, dat is hoe sommige (medewerkers van) webcareteams denken te scoren. 
Maar waar té vrijpostig gedrag in films vaak al een glas water/wijn/Cosmopolitan in het gezicht oplevert, wordt het op social media haast nog minder gewaardeerd. Tel daar het gevaar van misplaatste knipoogjes bij op en een blauwtje is snel gelopen. Pas daarmee op dus ;-).

Hard to get spelen
Na een date moet je ook niet binnen een uur alweer bellen/appen, toch? Of dit hard to get spelen een goede tactiek is om iemands hart te winnen is überhaupt de vraag. Er is een fijne lijn tussen metéén reageren en iemand in het ongewisse laten. Bedrijven reageren doorgaans niet zo trouw op algemene vragen. Nog geen 20 procent van alle bedrijfsberichten op social media is een reactie op andere gebruikers. Wellicht ‘vangen ze de signalen niet op’. Terwijl consumenten een reactie juist steeds meer verwachten, nee eísen, en snel ook; gedurende een crisis wil 71 procent zelfs binnen 10 minuten reactie. Laat daarom vooral geen onnodig lange stiltes vallen.

De opdringerige stalker
Gelukkig zijn er steeds meer kanalen voorhanden om snel met de klant te communiceren. Dit betekent dat je op deze kanalen best mag helpen of amuseren, niet onnodig lastig vallen. Niets vervelender dan bestookt te worden met berichten waar je niet op zit te wachten. Toch is het de tactiek van sommige bedrijven om het minste of geringste signaal op te vatten als reden toenadering te zoeken. Soms gaat dat pijnlijk mis, zoals de overenthousiaste Seat-webcare ervaarde en #ikdoeeenseatje ontstond. 

Friendzone

 
Misschien iets rustiger aan dus. Volgens het ‘friendzone’-principe is het beter eerst voorzichtig een vriendschappelijke relatie aan te gaan met je ‘doelwit’. Wanneer de tijd rijp is, valt altijd nog een move maken. Ik vraag me op social media af of die lange adem haalbaar is. Na een tijd verhalen vertellen moet er ergens actie komen, al is het één stapje verder. Met alle alternatieven online wordt de aandacht snel verlegd en is merkentrouw misschien wel een afbrokkelend goed aan het worden.

De grappenmaker


Gelukkig kunnen we altijd nog terugvallen op humor, een goed middel om sympathie en fans te wekken. Lijkt makkelijk, snelle reacties en indien gepast een geintje. Waar mogelijk zelfs een grappige inhaker. Maar er komt meer kijken om hiermee harten te winnen. Inhakers moeten allereerst grappig zijn, maar ook nog relevant voor het moment, gepast en als het even kan interactief. Die kunst beheerst niet iedereen. Doe dus alleen een poging lollig te zijn als dit bij je past. Dan voorkom je pijnlijke situaties als met deze 'inhaker'.  

Fans en/of klanten scoren in dat social media café, het is dus een lastig spelletje. Niet te veel berichten sturen, maar zeker niet te weinig. Niet te opdringerig, maar ook niet te terughoudend. Volgens mij moeten bedrijven vooral zichzelf zijn en consistent communiceren met tone of voice die geloofwaardig en herkenbaar is. Dan bloeit de liefde vanzelf wel op. Inmiddels kan de techniek je zelfs een handje helpen bij het herkennen van signalen. Voorkom je misschien een blauwtje. 

Reacties (1)

Reageer

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond